CROSSFIT – powrót do korzeni

Żołnierze, sportowcy, gospodynie domowe wybrali Crossfit, jako najlepszą formę aktywności fizycznej. Te same ćwiczenia o różnej intensywności pomagają osiągnąć cel tysiącom ludzi na całym świecie podczas wykonywania zadań bojowych, na ringu, na stadionach, w salach sportowych oraz w życiu codziennym.

Crossfit jest formą treningu ogólnorozwojowego, który kształtuje sprawność, siłę, kondycję oraz koordynację, bazując na podstawowych ćwiczeniach fizycznych tj. pompki, przysiady, wyskoki, podciąganie, bieg itd. Jednym z głównych założeń Crossfit jest możliwość uprawiania go przez dowolną osobę, nie zważając na jego wiek, doświadczenie czy stopień wytrenowania. Takie same ćwiczenia wykonuje mama dwójki dzieci i zawodnik MMA. Różnica leży w szybkości, intensywności i obciążeniach. Cel pozostaje jeden: wykonać zaprogramowany trening w jak najkrótszym czasie. Jednostka treningowa zajmuje zazwyczaj ok. 20 min. i obejmuje kilka (3-4) stacji ćwiczeniowych. Ze względu na duże obciążenia i szybkie powtórzenia, instruktorzy długo tłumaczą technikę każdego ćwiczenia. Duża intensywność treningu zwiększa ryzyko wystąpienia kontuzji, jednak poprawna technika ma przed tym zabezpieczyć. Crossfit ma wiele odmian, które korespondują z różnymi sportami: sztuki walki, gimnastyka czy sporty wytrzymałościowe Zestawy ćwiczeń nie izolują poszczególnych grup mięśniowych, lecz wybiera się ćwiczenia angażujące całe ciało. Stosuje się ćwiczenia funkcjonalne o złożonych i wielostanowych ruchach oraz krótkie, różnorodne sesje. Taki rodzaj wysiłku jest bardzo skuteczny w osiąganiu pożądanego efektu sportowego – rozumianego, jako rozwój cech motorycznych.

Przykładowy trening Crossfit wygląda następująco: Ćwiczenie 1 – wyrzut sztangi nad głowę, ćwiczenie 2 – wskoki na 50 cm pudło, ćwiczenie 3 - w zwisie na drążku, sięgnięcia nogami do drążka. Wykonujemy 3 serie każdego ćwiczenia w formie stacyjnej. 1 seria: 30 powtórzeń, 2 seria: 20 powtórzeń, 3 seria: 10 powtórzeń. Nie robimy żadnych przerw między ćwiczeniami ani seriami. Kończąc jedno ćwiczenie, jak najszybciej (biegiem) przechodzimy do kolejnego.

Miłośnicy Crossfit odrzucają piękne sale fitness, najnowocześniejsze urządzenia elektroniczne czy modne ubrania sportowe. W swoim treningu wykorzystują worki z piachem, sztangi, drążki i zakładają stare, znoszone ubrania. Najważniejszą sprawą jest pokonywanie bólu i zmęczenia, walka o dobry wynik, rywalizacja z przyjacielem. Chodzi o poczucie spójności i jedności. Razem wykonujemy ogromny wysiłek fizyczny i strasznie się pocimy. Razem leżymy na ziemi i ciężko oddychamy. Nawzajem się dopingujemy, krzyczymy i klepiemy po plecach. Po treningu czujemy niesamowitą radość i motywację do ćwiczeń na kolejne dni.

Podsumowując, Crossfit jest bardzo ciekawym rodzajem treningu fizycznego, który odwołuje się do naszych pierwotnych instynktów. Najważniejszymi zaletami treningu Crossfit jest: kształtowanie wielu cech motorycznych, oddziaływanie na wszystkie partie ciała, indywidualne dobieranie intensywności, oszczędność czasu oraz wykorzystywanie prostego sprzętu do ćwiczeń. Jest on szczególnie polecany dla osób, które pragną poprawić ogólną sprawność fizyczną z wykorzystaniem nieustannie zmiennych i intensywnych ćwiczeń, gdzie nie ma miejsca na nudę i monotonię.


Współpraca przy tekście, Mgr Rafał Pluciński, terapeuta Columna Medica

Zapraszamy na naszego Facebooka: COLUMNA MEDICA HOTEL-KLINIKA
Trwa ładowanie komentarzy...